Bezpečí
To v jakém prostředí žák vyrůstá, ovlivňuje i pedagogický proces ve škole i následné chování žáka a jedince ve společnosti. O to více nyní, kdy ve škole výuka vlastně není. Analýzu rizikového prostředí rodiny jako například komunikace, bytové podmínky, půjčky, úplnost rodiny atd. provedla Nadace Sirius již v roce 2014 - 2015 a je přehledně popsána v tomto dokumentu.
Následující graf zachycuje procento rodin někdy zasažených problémovou situací:
![]() |
Pokud právě přemýšlíte o rodinném prostředí svých žáků, můžete aplikovat následujících 5 bodů, které mohou pomoci ve vzdělávání při distanční výuce:
Analýza rodiny - zmapujte si stav rodiny, je rodič doma, kolik je v rodině sourozenců, kolik času a klidu má dítě na učení?
Materiální podmínky - zmapujte si prostředí pro učení, má dítě stůl, techniku, data/internet?
Komunikace s rodiči - uděláme si nejen pravidla distanční výuky s žáky, ale také pro rodiče. Napovídající nebo rozčilující se rodič vedle žáka je spíše rušivým prvkem vzdělávání na dálku.
Definujte rámec požadavků a hodnocení - víte jaké jsou minimální výstupy, které chcete s žáky v rámci distanční výuky dosáhnout, v daném týdnu, vyučovací hodině či úkolu, opět s přihlédnutím k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a prostředí, kde se učí?
Individuální přístup - je náročný, ale stále zkuste vnímat individuální potřeby každého žáky, pracovat s jeho motivací, respektovat také IVP a nastavená podpůrná opatření.
Připomínáme také důležitost prevence kyberšikany vzhledem k času a momentální komunikaci žáků. V případě nekomunikace rodiny a školy se obracejte na OSPOD, nikoliv za účelem represe, ale nalezení spolupráce. Případně můžete hledat v registru poskytovatelů sociálních služeb, která služba by byla nápomocná v řešení rodinné situace žáka.
Doporučuje doplnit dokument Minimálně preventivní program, který má škola veřejně dostupný pro rodiče například na webu školy, o kontakty na krizová a intervenční centra. Tedy kam se mohou rodiče obrátit v případě psychické krize v rodině. Momentálně přibývá případů negativních dopadů na žáky a studenty v izolaci pod tlakem učiva, které si například neumí rozplánovat a odpovědně plnit. Tento stres vede k následnému zhroucení, medikaci či pobytu v psychiatrické léčebně. Zde prosím jděte cestou prevence a informujte rodiče ohledně varovných signálů a také nabídvěte v MPP kontakty na odborníky a pomoc v regionu.
V neposlední řadě využívejte podporu školního psychologa, neboť doba je náročná a podporu si zaslouží nejen žáci, ale také rodiče a učitelé.