IVP
V
rámci své spolupráce s rodičovskou veřejností i se školami se poměrně často setkávám s rozporem při tvorbě Individuálního vzdělávacího plánu (IVP). Mohu uvést například jednu klientku, která měla syna s poruchou autistického spektra. Protože její syn potřeboval velmi výrazný
individuální přístup ve škole, který měl být zachycen také v IVP, kontaktovala poradnu
(PPP) a aktivně vytvářela s pracovnicí PPP doporučení pro
tvorbu IVP, která byla následně na základní škole ve spolupráci
s maminou žáka přetvořena v konkrétní plán.
Tímto
příkladem chci podpořit rodičovskou veřejnost v aktivním
přístupu při vytváření IVP. Pokud bereme rodiče za největší
experty na své dítě, musíme je v rámci vytváření IVP vtáhnout
do co nejužší spolupráce.
Co
však hovoří legislativa?
Individuální
vzdělávací plán je závazným dokumentem pro vzdělávání žáka,
který vypracovává škola na základě doporučení školského
poradenského zařízení a žádosti rodiče. Kvalitní a včasné
(do 1 měsíce od žádosti rodiče) vypracování je odpovědností
školy, nutná je však zároveň spolupráce s rodiči i poradenským
zařízení. Po vypracování IVP rodič podepisuje seznámení se s
dokumentem, informovaný souhlas se vzděláváním podle IVP
zpravidla poskytuje již spolu s doporučením od školského
poradenského zařízení.
Pravdou
je, že IVP navrhuje školní poradenské zařízení (například
PPP) a vytváří jej pedagog ve škole ve spolupráci s rodiči. Do
školy sice putuje doporučení, ale už ne plán. Ten musí vytvořit
ve škole a participace PPP spočívá v tom, že navrhuje, co by tam
mělo být (v doporučení). Jednou ročně škola ve spolupráci s
PPP pak IVP vyhodnocuje a případně koriguje.
Školy,
které jsou velmi inspirativní v oblasti rovných příležitostí, individualizace a diferenciace výuky i zpracování IVP jsou například ZŠ Morkovice či ZŠ
Deblín. Druhá jmenovaná ZŠ také získala a opětovně
obhájila certifikát Férová škola.
V tomto dokumentu naleznete základní shrnutí a odkazy, včetně webináře, jak na to.
ZŠ Deblín |
ZŠ Deblín má certifikát Férová škola |
Individuální práce se žákem v určité části hodiny |
Závěrečná refelexe a hodnocení v kruhu |